Preoperative Anaemia in Primary Hip and Knee Arthroplasty.

ZEITSCHRIFT FUR ORTHOPADIE UND UNFALLCHIRURGIE(2020)

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Introduction Approximately one in three patients has untreated preoperative anaemia, which in turn is associated with an increased need for transfusion of allogenic red blood cell concentrates (RBC) and complications in the context of a surgical intervention. Here, the prevalence of preoperative and postoperative anaemia as well as their effects on transfusion rate, hospital length of stay and hospital mortality in primary hip and knee arthroplasty has been analysed. Methods From January 2012 to September 2018, 378,069 adult inpatients from 13 German hospitals were analysed on the basis of an anonymized registry. Of these, n=10,017 patients had a hip and knee joint primary arthroplasty. The primary endpoint was the incidence of preoperative anaemia, which was analysed by the first available preoperative haemoglobin value according to the WHO definition. Secondary endpoints included in-hospital length of stay, number of patients with red blood cell concentrate transfusion, incidence of hospital-acquired anaemia, number of deceased patients, and postoperative complications. Results The preoperative anaemia rate was 14.8% for elective knee joint arthroplasty, 22.9% for elective hip joint arthroplasty and 45.0% for duo-prosthesis implantation. Preoperative anaemia led to a significantly higher transfusion rate (knee: 8.3 vs. 1.8%; hip: 34.5 vs. 8.1%; duo-prosthesis: 42.3 vs. 17.4%), an increased red blood cell concentrate consumption (knee: 256107 vs. 295 RBC/1000 patients; hip: 92960 vs. 19016 RBC/1000 patients; duo-prosthesis: 141198 vs. 453 +/- 42 RBC/1000 patients). Pre-operative anaemia was associated with prolonged hospital stay (12.0 [10.0; 17.0] d vs. 11.0 [9.0; 13.0] d; p<0.001) and increased mortality (5.5% [4.6-6.5%] vs. 0.9% [0.7-1.2%]; Fisher p<0.001) compared to non-anaemic patients. In patients aged 80 years and older, the incidence of preoperative anaemia and thus the transfusion rate was almost twice as high as in patients under 80 years of age. Summary Preoperative anaemia is common in knee and hip primary arthroplasty and was associated with a relevant increase in red blood cell concentrate consumption. In the context of patient blood management, a relevant potential arises, especially in elective orthopaedic surgery, to better prepare elective patients, to avoid unnecessary transfusions and thus to conserve the valuable resource blood. Zusammenfassung Einleitung Praoperativ liegt bei etwa jedem 3.Patienten eine nicht therapierte Anamie vor, die wiederum im Kontext eines chirurgischen Eingriffs mit einem erhohten Transfusionsbedarf von allogenen Erythrozytenkonzentraten (EK) sowie Komplikationen einhergeht. In der vorliegenden Arbeit soll die Pravalenz einer pra- und postoperativen Anamie und deren Einfluss auf den Transfusionsbedarf von EK, Krankenhausverweildauer sowie Krankenhaussterblichkeit in der primaren Huft- und Kniegelenkendoprothetik analysiert werden. Methoden Basierend auf einem anonymisierten Register wurden von Januar 2012 bis September 2018 378069 erwachsene stationare Patienten aus 13 deutschen Krankenhausern analysiert, von denen n=10017 Patienten eine Huft- und Kniegelenkprimarimplantation hatten. Der primare Endpunkt war die Inzidenz einer praoperativen Anamie, die uber den 1. praoperativ verfugbaren Hamoglobinwert entsprechend der WHO-Definition analysiert wurde. Zu den sekundaren Endpunkten zahlte die Krankenhausverweildauer, Anzahl Patienten mit EK-Transfusion, Inzidenz einer postoperativen krankenhauserworbenen Anamie, Anzahl verstorbener Patienten sowie verschiedene postoperative Komplikationen. Ergebnisse Die praoperative Anamierate betrug bei elektiver Kniegelenkendoprothetik 14,8%, bei elektiver Huftgelenkendoprothetik 22,9% und bei Duokopfprothesenimplantation sogar 45,0%. Eine praoperative Anamie fuhrte zu einer signifikant hoheren EK-Transfusionsrate (Kniegelenkprothese: 8,3 vs. 1,8%; Huftgelenksprothese: 34,5 vs. 8,1%; Duokopfprothese: 42,3 vs. 17,4%) sowie einem erhohten EK-Verbrauch (Kniegelenk: 256 +/- 107 vs. 29 +/- 5 EK/1000 Patienten; Huftgelenk: 929 +/- 60 vs. 190 +/- 16 EK/1000 Patienten; Duokopfprothese: 1411 +/- 98 vs. 453 +/- 42). Im Gesamtkollektiv war eine praoperative Anamie gegenuber nicht anamischen Patienten mit einer verlangerten Krankenhausverweildauer (12,0 [10,0; 17,0] d vs. 11,0 [9,0; 13,0] d; p<0,001) sowie einer erhohten Sterblichkeit assoziiert (5,5% [4,6-6,5%] vs. 0,9% [0,7%-1,2%]; Fisher p<0,001). Bei Patienten mit einem Alter von 80 Jahren und hoher war die Inzidenz einer praoperativen Anamie und damit die Transfusionsrate nahezu doppelt so hoch wie bei den unter 80-Jahrigen. Zusammenfassung Eine praoperative Anamie kommt bei Knie- und Huftgelenkprimarimplantation haufig vor und ist mit einem relevant erhohten EK-Verbrauch assoziiert. Vor diesem Hintergrund konnte sich in der Zukunft vor allem in der elektiven orthopadischen Chirurgie ein relevantes Potenzial ergeben, im Sinne von Patient Blood Management die elektiven Patienten besser vorzubereiten, um unnotige Transfusionen zu vermeiden und so die wertvolle Ressource Blut zu schonen.
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关键词
anaemia,blood loss,blood transfusion,orthopaedic surgery,Anamie,Blutverlust,Bluttransfusion,Orthopadie
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